18 דצמבר, 2010

נתיב הכסף - מדוע מעבירה ממשלת ישראל בכל חודש סכומי כסף אסטרונומיים לחמאס

הפיץ עו"ד בועז שפירא מתל-אביב:

 

ישראל מעבירה לחמאס מאות מליוני שקלים בהעברות בנקאיות ומליוני דולרים במזומן. הדולרים עוברים למצרים דרך המנהרות תמורת נשק וטילאים חדישים. השקלים מועברים לבנקים פלסטיניים ומופקדים על ידם בעילום שם חזרה בבנק ישראל.

הלחשושים על מה שכונה זמן רב "משאיות השקלים" מפציעים מידי פעם ברשת. הסיפור על העברת מליוני שקלים מישראל לחמאס נשמע הזוי בעבר, אבל לאחרונה התברר שגם גופי תקשורת רשמיים לא יכולים להתעלם מכך. בשבוע שעבר דווח ברדיו סיפור על שיירה של משאיות ברינקס שעשתה דרכה מבנק ישראל למעבר ארז ובהן 72 מיליון שקל

בדיקות שערך על פי דו"חות שפורסמו ודיווחים בתקשורת העולמית והישראלית, העלו כי האיחוד האירופאי מעביר באופן סדיר וקבוע מיליוני אירו מדי חודש לכיסוי תשלום משכורות של 77,000 עובדי הרש"פ וכ-70,000 נתמכי עזרה סוציאלית בעזה. לדבריו "ע"פ חוקי האיחוד האירופי מוגדר ארגון החמאס כארגון טרור ולכן על אנשי האיחוד לוודא באופן שמי פרטני שאיש ממקבלי המשכורות והתמיכות אינו איש חמאס, אלא שמכל מחבלי החמאס ישנו רק אחד המופיע ברשימה זו, כך שכל השאר נהנים מהכסף.

מאז שהשתלט הארגון על עזה ב-2007 הועברו אליה מעל 5 מיליארד שקל דרך מערכת הבנקים, נוסף למיליארד שקלים במזומן ולחצי מיליארד דולר שנמסרו לבנק הדואר שבשליטת החמאס.

כ-80% מהמזומן הזה מועבר להנהגת ארגון הטרור כדי לממן את הברחות הנשק שלו. מתוך הכספים האלה, שחלקם מועברים לעזה בדרך חוקית למהדרין - באמצעות העברות בנקאיות - משלמת ממשלת החמאס מדי חודש את המשכורות למחבלים.

 

האם זה חוקי להתעלם מכך שכספי אונר"א שישראל מעבירה לרווחת תושבי עזה, משמשים את החמאס ואת מרצחיו?

בנק פלסטין ברמאללה, העביר בשבוע שעבר לסניפיו ברצועה 50 מיליון שקלים, כחלק מהסיוע של הממשלה הפלסטינית ברממאלה לממשלת החמאס ברצועה. ההעברה התבצעה בפיקוח בנק ישראל וצה"ל. בנק ישראל החליף לבנקים בעזה 31.5 מיליון שקל משומשים, שהועברו דרך מעבר ארז. בחמאס התרברו כי מדובר בכסף מזוייף, אך בבנק ישראל הכחישו את הדברים מכל וכל.

בנק ישראל מעביר מאות מליוני שקלים דרך המערכת הבנקאית ומליוני דולרים במזומן. 

 ענף הייצוא העיקרי של ישראל לעזה נותר מוסתר. רק מספר כלכלנים שמכירים את המונח "רווחי סניוראז'" מבינים כיצד מרוויח בנק ישראל מהעברת מאות מיליוני שקלים בשנה לעזה.

למרות שבנק ישראל מכחיש שהוא מעורב בקביעת מדיניות העברת השקלים לעזה, בחוגים כלכליים נפוץ הסבר לפיו הוא מרוויח מכך. כשזורמים כספים מחו"ל לעזה הם מומרים תחילה למט"ח, שנשאר בבנק ישראל. תמורתו הבנק מנפיק שקלים. הבנק, שהוא הגוף היחיד בעולם שיכול באופן חוקי "לייצר" שקלים - אינו מדווח על הדולרים שקיבל תמורת שקלים אלו כרווח (בנק ישראל אמור להעביר את כל רווחיו לרשות משרד האוצר) אלא רושם את השקלים המועברים לעזה בצד החובות במאזן שלו – תחת סעיף התחיובויות הנקרא "מזומנים בידי הציבור". לאיזה ציבור בדיוק מתכוונים - את זה לא מפרט מאזן בנק ישראל אבל התוצאה היא שהמט"ח אינו מופיע כרווח אלא פשוט נשאר בבנק ישראל.

 

http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3823376,00.html

הדולרים עוברים למצרים דרך המנהרות תמורת נשק וטילים חדישים. 

אם היתה מצרים רוצה להילחם בהברחות, היא יודעת היטב היכן לאורך הגבול של 12 ק"מ נמצאים פתחי צינורות הדלק המעשירים את קופת החמאס. אך מצרים אינה מעונינת בעצירה מוחלטת שלהן. היא דווקא רוצה להבהיר גם לישראל וגם לחמאס שידה על השיבר: ברצונה ללחוץ על חמאס היא סוגרת אותו ועוצרת משאיות מלהגיע אל הגבול, וברצונה - לוחצת על ישראל: כל צינור מתכת, כל פגז מרגמה שמקבלת ישראל בחינם מעזה – עבר במצרים בדרכו לשדרות.

מערכת המנהרות בגבול רצועת עזה משמשת גם לצרכים מבצעיים של חמאס וארגוני טרור פלשתינים אחרים, כולל המזוהים עם ארגון אל-קאעידה. השב"כ מדווח בסקירה מדצמבר 2008, כי מערכת המנהרות מנוצלת "להברחות אמל"ח, בעיקר אמל"ח תיקני איכותי, כגון רקטות "הגראד" שנורו לעבר אשקלון (כ-30 רקטות ברבעון הראשון של 2008), להוצאת פעילים לאימונים ולהכשרות ב-חו"ל, בעיקר בסוריה ובאירן, ולכניסת מומחי לחימה, מאמנים ו"מהנדסים", וכן לשובם לרצועה של בוגרי הכשרות צבאיות, שסיימו את אימוניהם ב-חו"ל". 

העיתון "אל-יום אל-סאבע" דיווח (12 במאי 2010), כי מנגוני הביטחון המצריים תפסו בצפון חצי האי סיני מחסן גדול של נשק וחומרי נפץ אשר היה מיועד להברחה לרצועת עזה. מצבור הנשק שהיה מיועד לרצועת עזה כלל 61 טילים נגד מטוסים, 40 מוקשים נגד טנקים, 15 מוקשים רגילים, 5 מקלעים ותחמושת. ב-1 באפריל 2010 דיווח העיתון, בהסמכו על מקור ביטחוני מצרי, כי מנגנוני הביטחון המצריים תפסו 100 טילים נגד מטוסים, 45 מטולי RPG ו-40 מטעני נפץ.

השקלים מועברים ע"י אנשי החמאס לבנקים פלסטיניים ומופקדים על ידם בעילום שם בבנק ישראל.

במהלך חצי השנה האחרונה הפקידו תושבים מרצועת עזה 1.4 מיליארד שקלים בבנק ישראל - כרבע מהתוצר של הרצועה כולה.

כיצד מגיע הכסף מעזה לבנק המרכזי בירושלים? החוק הישראלי, המתייחס לרצועת עזה כיישות עויינת, אוסר על כל פעילות מסחרית של בנקים ישראליים ברצועה. עם זאת, הוא מתיר להם לקבל הפקדות כספים, וודאי של כסף ישראלי, מבנקים שאינם עזתיים, גם אם מקור הכסף הוא בעזה.

תושבי הרצועה מפקידים את כספם בסניפי הבנקים הפלסטיניים והערביים הפועלים בעזה, כמו בנק פלסטין שמרכזו ברמאללה והבנק הערבי שמרכזו בירדן. משם, עובר הכסף (תחת פיקוח ואבטחה של צה"ל) לסניפים המרכזיים של אותם בנקים, מחוץ לעזה.

 

הבנקים הערביים בתורם מפקידים את הכסף בבנקים מסחריים ישראליים. זאת, כיוון שהחוק אוסר על בנק ישראל להפקיד כסף של לקוחות מחו"ל, גם כשמדובר בבנקים של מדינות ידידותיות. הבנקים הישראליים משלימים את השרשרת ומעבירים את הכסף לבנק ישראל. הכסף נושא ריבית, כמו כל הפקדה בנקאית בחשבון סגור, והריבית נצברת לזכותם העתידית של הלקוחות העזתיים.

 

בהודעה רישמית של משרד הבטחון נכתב: "282 מיליון שקלים הוצאו מבנקים ברצועת עזה ויופקדו בבנק ישראל. זאת, כמחווה הומניטרית, בעקבות פניית רשות המטבע הפלסטינית על רקע הצטברות שקלים במערכת הבנקאית ברצועה, מתוך רצון לאפשר המשך לפעילות המסחר ברצועה". בהודעה צויין כי ההפקדה בוצעה בתיאום עם מתאם פעילות הממשלה בשטחים ועם הממשלה הפלסטינית ברמאללה.

 

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3884591,00.html

 

 

הקבינט המדיני-בטחוני בוחר לסייע ולהתעלם מגלעד שליט

 

בתום ישיבת הקבינט מסר מזכיר הממשלה, עו"ד צבי האוזר, כי ההחלטה שהתקבלה היא לאשר הקלות נוספות שיאפשרו הרחבת יצוא סחורות משטח רצועת עזה ללא קשר לשחרור שליט  "ההחלטה נועדה להמשיך ולהרחיב את הפעילות הכלכלית ברצועה, ובכך להקל על האוכלוסיה בעזה הנתונה תחת משטר דיכוי וטרור שמפעיל החמאס"

לאן מגיע הכסף האירופי? 

אם היתה לישראל הסברה, היתה יכולה ישראל להוסיף את הצטרפותה לדאגה אודות "הכסף האירופי המוזרם לעזה". בחודש שעבר העבירה ממשלת הולנד משכורות ל-10,000 שוטרים ברצועה. בשבוע שעבר הסתיימו במקביל שני מחזורים של "קורס שוטרים" של החמאס ואילו סגן שר האוצר החמאסי הודיע כי 17 אלף אנשי כוחות הביטחון של התנועה מקבלים משכורות באופן קבוע. תקציב המשכורות הכללי של ממשלת עזה כבר עולה על 14 מיליון יורו בחודש. בנוסף משלמת הממשלה משכורות ל-15 אלף עובדים נוספים בעיקר ב"משרד החינוך" העזתי.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3860575,00.html

 

כיצד קורה שהשר אביגדור ליברמן הוא שר החוץ בממשלה שמעבירה מליוני שקלים בכל חודש לעזה בניגוד לדרישות בהסכם עליו חתומה מפלגתו ? 

 

 היעדים המדיניים שהציבה מפלגת ישראל ביתנו בהסכם הקואליציוני היו :

"יעד אסטרטגי של מדינת ישראל יהיה הפלת שלטון החמאס בעזה; הממשלה תפעל בנחישות להפסקת כל ירי על המדינה ותושביה בדגש על ירי מרצועת עזה; הממשלה תפעל למניעתה של הזרמת כספים לארגוני טרור ולגורמים טרוריסטיים; הממשלה תפעל למניעת הסתה כנגד מדינת ישראל והעם היהודי לרבות במערכות חינוך, דת והסברה". 

כך מפסיד השר ליברמן  פעמיים : גם באמינותו כלפי מצביעיו וגם בכך שבעקבות טיפולו האישי של ברק בהעברות הכספים הרי שבארופה הוא ולא ליברמן נחשב ל"שר החוץ האמיתי של מדינת ישראל" 

הנחת העבודה של בנק ישראל כי משפחות של חיילים ואזרחים ישראלים שיפגעו ע"י החמאס יתבעו את הבנק ולכן ביקש בנק ישראל מראש ערבויות מהמדינה לקראת תביעות שכאלה

מה צריך לעשות ?

היה ראוי שאמצעי התקשורת יעסקו בפרשה בפירוט אך כפי שהבינו כבר רבים בציבור הישראלי, כמו בכל מהלכם של הסכמי אוסלו, לאמצעי התקשורת יש אג'נדה משלהם והם מנסים להעלים את הבעייתיות והפגמים בתהליך, כך למשל הסתירו אמצעי התקשורת את העובדה כי ההצתה בכרמל היתה על רקע לאומני ולוותה בהצתות נוספות רבות

על מדינת ישראל לחזור לעצמה ולעמידה איתנה על עקרונותיה, עליה להפסיק ולסייע לאויביה בטובות כלשהן או בהעברות כספים. חלקים גדולים מהעברות הכספים מופנים לבניית כוחות החמאס, לתשלומים למחבלים ולרכישת נשק נוסף. חלק אחר מגיע לבכירי החמאס והופך אותם לעשירים יותר.

הרב  יואל בן נון:

 "ראש ממשלת ישראל מעולם לא היה שותף להרפתקאות הכושלות של הסכמי אוסלו ושל ההתנתקות. למה שייצמד לתוצאות המרות ביותר שלהן, ועוד במחיר מדיני בלתי אפשרי?

עליו להעביר בממשלה ובכנסת החלטות בהירות, שישחררו את ישראל מן הקשר בין יו"ש לעזה, יאפשרו הפרדה והתנתקות באמת, ויטילו את עזה על הקהיליה הבינלאומית, כפי שהיא מעמידה פנים שהיא רוצה – עד שיתחננו בפנינו לא לסגור אותה לגמרי, ונוכל לקבוע את התנאים שלנו. אומץ רב נדרש לשינוי כה דרמטי, אבל אין ברירה. זוהי שעת כושר נדירה."