15 נובמבר, 2009

מטות ערים: התפקוד הטוב ביותר במשבר המדינה הפלשתינית הוא של ליברמן


מטות ערים: התפקוד הטוב ביותר במשבר המדינה הפלשתינית הוא של ליברמן

התפקוד הטוב ביותר במשבר הנוכחי בנושא מדינה פלשתינית הוא של ליברמן, קבעה היום תנועת מטות ערים, תנועה חוץ-פרלמנטרית המזוהה עם הימין. כזכור, בעת האחרונה, גורמים פלשתינים מאיימים שהם יקימו מדינה ביהודה ושומרון.

לדברי התנועה החוץ-פרלמנטרית, 4 מפלגות ישראליות התחייבו לפני הבוחר, ערב הבחירות, לפעול לבלימת הקמת מדינה פלשתינית "במרחק אופניים מירושלים, תל-אביב ונמל תעופה בן-גוריון": ישראל ביתנו, ש"ס, האיחוד הלאומי, והבית היהודי. בנוסף, חברי כנסת רבים בליכוד קיבלו על עצמם להשתתף במאבק הזה, והליכוד כולו אותת באופן ברור לציבור הבוחרים שהם מתנגדים להקמת מדינה פלשתינית, על אף שלא אמרו זאת בצורה מפורשת.

במבחן התוצאה, באשר למשבר הנוכחי, התיפקוד של אביגדור ליברמן הוא הטוב ביותר מבין כל סיעות הקואליציה, מסרה תנועת מטות ערים. ליברמן יצא נגד הסכנות של מדינה פלשתינית בצורה מרשימה מאד ואף הקפיד לא לפספס את זירת הסברת-הפנים:

 
לעומת התיפקוד המיטבי של ליברמן, מחדל בש"ס, לדברי מטות ערים: אלי ישי מנהיג ש"ס, "בניגוד בולט לחתימת ידו ערב הבחירות", דווקא יוצר רושם בהתבטאויותיו האחרונות, שהוא משלים עם הקמת מדינה פלשתינית, ושאר חברי סיעת ש"ס לא התבטאו. האיחוד הלאומי באופוזיציה. הבית היהודי, על אף שהיא בקואליציה והתחייבה להיאבק באופן מיטבי נגד מדינה פלשתינית, לא באה לידי ביטוי כלל. בליכוד, אמנם על פי הדיווחים בוגי יעלון ובני בגין התנגדו להקמת מדינה פלשתינית בישיבת הקבינט, אך הם לא לקחו את המאבק שלהם לרחוב, ויתר חברי סיעה הליכוד טרם מצאו לנכון לפעול ולהתבטא כלל.  
 
לא זו אף זו, התפקוד של סיעת הליכוד בצל המשבר היה ירוד, מפני שראש הממשלה שעומד בראש סיעת הליכוד, לא זו בלבד שהתבטא בנאומו האחרון בפני יהדות ארה"ב שהוא בעד מדינה פלשתינית, הוא אף יצר מצג שקרי בפני יהדות זו, כאילו רוב אזרחי ישראל בעד מדינה פלשתינית, ובכך הרפה את ידם, בעוד הסקרים בישראל רחוקים מלאפשר הסקת מסקנה כזו. למשל, אונברסיטת תל-אביב מצאה באחד הסקרים שלה השנה (מאי) כי "הרוב, 52%,  מתנגדים לפתרון של שתי מדינות אם הוא מחייב ויתורים משמעותיים מצד ישראל, בהשוואה ל 41% המוכנים להסכם כזה הכרוך בוויתורים כאלה". בסקר אחר שפורסם השנה, אמנם נטען  ברמת הכותרת כאילו 58% מהיהודים הם "בעד שתי מדינות ל-2 עמים", אך בגוף הכתבה הסתבר שלא כך הדבר, בפועל אותם  58% הסכימו עם הטענה כי "עקרון שתי מדינות לשני עמים הוא הבסיס לכל הסכם שלום מול הפלסטינים", אין לא הביעו בעצמם תמיכה בעקרון זה גם אם המחיר יהיה היעדר הסכם עם הפלשתינים. ואכן מנתוני אונברסיטת תל-אביב  מסתמן, לדברי דוברת מטות ערים סוזי דים, שההתנגדות הציבורית להקמת מדינה פלשתינית קיימת על אף שהציבור מודע לכך, שהתנגדות זו עשויה לטרפד חתימה על הסכם עם הפלשתינים.
 
 תנועת מטות ערים הוסיפה: "אם מסתכלים על הטווחים של הטילים הפשוטים ביותר, שכל נער פלשתיני יכול לירות אל רחובה של עיר באופן יומ-יומי, ואם מסתכלים על המרחק הזעום של כל הערים הגדולות במדינת ישראל מיהודה ושומרון, צריך להיות עיוור כדי לא להבין שמדינה פלשתינית היא סכנה קיומית לישראל, אגב שני חתני פרס נובל לשלום שהיו ראשי ממשלות בעבר התנגדו להקמת מדינה פלשתינית - רבין ובגין."  לדברי מטות ערים, מעל 70% מאזרחי ישראל מתגוררים ב-20 הערים הגדולות "ויחיו תחת מטר הטילים של מדינה פלשתינית אם חס וחלילה תקום". תנועת מטות ערים שיבחה את סיעת ישראל ביתנו על פועלה וקראה למפלגות אחרות כגון הבית היהודי, הליכוד וש"ס לשפר את פועלם המדיני "כדי לשמור על האינטרסים הלאומיים של תושבי מרכז הארץ והערים הגדולות, מדינה פלשתינית היא סכנה קיומית לכל אזרחי ישראל" לדברי מטות ערים. 
 
מטות ערים היא תנועה חוץ-פרלמנטרית של הימין שקמה לפני 17 שנה בשנת 1992 ומונה כיום 20 אלף פעילים.  
 
לפרטים: סוזי דים, דוברת מטות ערים 0528301999